7 příznaků dosažení ketózy
Dieta

7 příznaků dosažení ketózy

Jedním z hlavních cílů ketodiety je dostat vaše tělo do metabolického stavu známého jako ketóza. Jde o stav, když vaše tělo začne produkovat velké množství tzv. ketonů, které dodávají tělu energii. Proč je to dobré? Znamená to, že se vaše tělo změnilo ze spalovače cukru na spalovač tuků. Pokud vaše tělo spaluje tuky na energii, začne se dít něco úžasného, kdy tuk na vašem těle začne mizet.

Jak ale víte, že jste v ketóze? Kromě použití nejrůznějších testů existují určité známky, které vám vaše tělo bude dávat. Nejčastější příznaky ketózy jsou:

1. Hubnutí

Jedním ze zjevných příznaků ketózy je ztráta tělesné hmotnosti.

V případě, že přejdete na příjem s nízkým obsahem sacharidů, obvykle během prvního týdne dojde k výraznému úbytku vaší hmotnosti.

Nejde o to, že vaše tělo spaluje tuky, ale že jste nakonec schopni uvolnit vodu, kterou zadržovaly tukové buňky. Pokud vaše tukové buňky tuto vodu neuvolňují, nemohou proudit krevním oběhem, aby mohly být použity jako palivo, takže ztráta vody je v tomto případě dobrá známka.

7 příznaků dosažení ketózy

 

Po počátečním rychlém poklesu hmotnosti byste měli ztrácet tělesný tuk, pokud jste schopni dodržet aspekty nízkosacharidové stravy a udržet své tělo v kalorickém deficitu.

 

Měli byste vědět:
Ztráta hmotnosti, ke které během období ketózy dojde, není díky tomuto jevu zcela definitivní. Jakmile totiž začneme opět přijímat sacharidy, část vody se jejím prostřednictvím do našeho organismu vrátí. Počítejte tedy s tím, že po ukončení ketogenního stravování zpětně „naberete“ asi 1,5 až 2,5 kilogramu. Nepůjde však o tuk ,ale pouze o čistou vodu. Jakákoliv panika ohledně předčasného přibírání tedy rozhodně není na místě. Naopak, vyplatí se hubnout s určitou rezervou. Uděláte tím pro své tělo to nejlepší, protože ho nebudete muset hned vzápětí vystavovat další drastické dietě, abyste dosáhli svých vysněných cílů.

Jak vypadá ideální poměr vody a tuku u žen

To, zda se po ukončení ketostravování vrátila vaše tělo do „normálních“ kolejí, poznáte snadno. Pořiďte si váhu, která kromě tělesné hmotnosti umí změřit i poměr tělesného tuku, svaloviny a vody. A jak by měly tyto hodnoty vypadat u zdravých lidí? Liší se podle a pohlaví – zkontrolujte si, do jaké skupiny patříte vy!

Muži

  • Muži do 30 let se věku 9 – 15 % tělesného tuku,
  • muži mezi 30 a 50 lety 11 – 17 % tuku
  • a muži nad 50 let 12 – 19 % tuku.
Ženy
  • Ženy do 30 let 14 – 21 % tělesného tuku, nad 30 let 15 – 23 %
  • a nad 50 let 16 – 25 % tělesného tuku.

2. Ztráta chuti k jídlu

Když opustíte svět sacharidů, stane se něco zvláštního.

Díky výraznému sytícímu efektu proteinů, tuků a vlákniny v podstatě nepocítíte hlad. Důvodem je to, že vaše tělo lépe reguluje hormony, které sdělují mozku informaci, že musíte jíst.

 

Když se neustále přejídáte sacharidy, váš mozek začne tento hormon ignorovat. To je důvod, proč můžete někdy jíst tolik jídla, až máte pocit, že explodujete.

Až se začnete stravovat podle zásad ketodiety, nebuďte překvapeni, když po jednom jídle nebudete po zbytek dne cítit nutkání jíst. A stejně pozitivní vliv má tento typ stravování i na hladinu krevního cukru. To je přesně ten důvod, který nás po snídani složené z koblihy a oslazené kávy pátrat po dalších dalších „docpávacích“ laskominách.

 

Měli byste vědět:
Někdy se ketodieta doporučuje díky regulaci krevního cukru i pro lidí, trpící cukrovkou. To by se k ní však nikdy neměli uchylovat bez řádné porady s lékařem.

3. Zvýšená koncentrace a celková energie

V práci nemůžete udržet pozornost? Již odpoledne padáte únavou a večer nemáte energii naplnění posledních úkolů a povinností? Pokud jde právě o vás, mohla by vám ketodieta i v tomto ohledu podat pomocnou ruku.

V ketóze dělá vaše tělo skvělou práci při produkci ketonů, takže máte téměř nekonečné zásoby paliva pro mozek. Když má váš mozek palivo, umožňuje vám soustředit se a cítíte se obecně více nabití energií.

 

Měli byste vědět:
řada lidí dokonce v tomto období začíná poprvé ve svém životě intenzivně sportovat, vydá se do posilovny apod. A protože ketogenní dieta obvykle nějakou dobu trvá, snadno u toho typu trávení volného času zůstanou. K vytvoření pozitivního nábytku totiž podle vědců stačí pouhých 21 dní. A průměrná ketodieta trvá 3-4 týdny, takže je velká šance, že se obě tato pozitiva jednoduše „sejdou.“

4. Krátkodobá únava

Kromě krátkodobé únavy se u vás může projevit i tzv. ketochřipka. Tu poznáte podle několika specifických příznaků, které popisujeme níže.

Není třeba se ničeho obávat, tento stav ke ketóze zkrátka patří a v alespoň mírné formě se projevuje u čtyř z pěti lidí, kteří se touto specifickou cestou stravování vydají.

Nedává to smysl? Právě jsme mluvili o zvýšené energii a nyní mluvíme o únavě. Problém s přechodem na ketodietu spočívá v tom, že vaše tělo musí přejít na zcela jiné fungování.

 

Během tohoto přechodu vaše tělo hledá glukózu, a když ji nemá, není ještě úplně připraveno produkovat dostatek ketonů, které vás udrží čilé.

Chcete-li bojovat s krátkodobou únavou a překonat tento počáteční problém, jednoduše se ujistěte, že vyměňujete všechny elektrolyty, které vaše tělo ztrácí. Toho můžete docílit specializovanými nápoji a doplňky stravy nebo se ujistit, že je přijmete v potravinách, které jíte.

Pokud se vydáte cestou doplňků stravy, ujistěte se, že užíváte 2 000 – 4 000 mg sodíku, 1 000 mg draslíku a 300 mg hořčíku. Vše je samozřejmě počítáno na normální váhu člověka, tzn mezi 70-80 kilogramy. V případě vyšší hmotnosti je nutné přijímané dávky minerálů přizpůsobit.

 

Měli byste vědět:
Ke krátkodobé únavě se mohou vázat i bolesti hlavy a další nepříjemnosti. Pokud je to i váš problém, zkuste vypít malou skleničku osolené vody nebo si přisolit některé konzumované jídlo. Pomoci může i silný vývar z masa. To vše napomáhá bolesti hlavy regulovat. A skvěle tyto postupy fungují i na tzv. ketochřipku, která se kromě bolesti hlavy projevuje také únavou, bolestmi kloubů, nesoustředěností apod.

 

7 příznaků dosažení ketózy

5. Problémy s toaletou

Ne, vaše toaleta nebude rozbitá, ale možná zjistíte, že vaše běžná stolice není stejná jako doposud. Vaše tělo může reagovat třemi způsoby:

  • Zácpa: V těchto případech možná budete muset do své stravy zahrnout více vlákniny nebo hořčíku.
  • Průjem: Když přidáváte více tuku, než je vaše tělo zvyklé, je to pro tělo obrovská změna. Nakonec si však zvykne.
  • Žádný problém: Někteří šťastlivci žádné změny nezpozorují.

 

Měli byste vědět:
Bývá také běžné, že se frekvence návštěvy toalety razantně sníží. Je tedy zcela v pořádku, pokud chodíte na WC kupříkladu jednou za tři dny. Jestliže se k vašemu stavu neváží žádné další problémy, neměla by vám tato frekvence dělat žádné potíže. Důležité je ovšem důsledně doplňovat pitný režim vhodnými nápoji. Mělo by jít nejlépe o čistou vodu nebo slabý čaj nebo neslazené šťávy, opět ve slabé koncentraci.

6. Špatný dech

Tzv. halitóza je jedním z nepříznivých vedlejších účinků ketodiety. Důvodem je to, že vaše tělo produkuje více acetonu, který opouští vaše tělo močí a dechem.

Zápach netrvá celý den, ale pouze po probuzení. Proto se ujistěte, že jste dodrželi ranní hygienu a také můžete žvýkat žvýkačku bez cukru po celý den v případě obav, že si vašeho problému povšimnou ostatní.

U většiny lidí zápach z úst obvykle po určité době zmizí. Většinou tato doba trvá 1-3 týdny. Jde o stejné období, ve kterém zmizí ketony z vaší krve. Nenechte se proto mýlit, když po této době neobjevíte na indikačních testech žádné známky ketózy. Jde o zcela přirozený stav a pokud nastavený jídelníček dodržujete, nic se neděje.

7. Zvýšená produkce ketonů

Je zřejmé, že pokud jste v ketóze, vaše tělo produkuje více ketonů. Pokud si opravdu chcete zkontrolovat hladinu ketonů, nejlepší cestou je použít tzv. glukometr.

 

Levnější alternativou, i když o něco obtížněji čitelnou, jsou testovací proužky.

Každý je jiný

Nezapomeňte, že všechna naše těla jsou odlišná, a proto naše těla budou na stravu reagovat jinak. Možná si přečtete, jak někdo dokázal zhubnout 5 kg za 1 týden a dostal se do ketózy už za 3 dny, zatímco vy jste 3 a více týdnů bojovali o to, aby se testovací proužek ztmavil. Neexistuje žádný specifický postup, jak se dostat do ketózy, který by mohl platit pro všechny.

Jde o to, že když se zbavíte cukrů a snížíte počet sacharidů, které konzumujete, děláte pro své tělo tak jako tak skvělou věc. Pokud se na tyto věci dokážete soustředit a nechat všechno ostatní, aby se dělo přirozeně, ocitnete se v mnohem lepším rozpoložení.

Similar Posts