Vhodně zvolené potravinové doplňky

Příprava pomocí vhodně zvolených potravinových doplňků

Tento způsob je na přípravu opravdu nenáročný. Není zde rozlišena sladká a slaná verze, existuje jen jedna univerzální.

Potřeba budou následující doplňky stravy:

1)Vlákninové tablety

Kritéria pro správný výběr:

-cca 600mg vlákniny na 1tabletu

-denní dávka není omezena na méně než 10 tablet

-měly by obsahovat jak rozpustné, tak nerozpustné druhy vlákniny (musí být uvedeno na krabičce)

-v přepočtu se cena 1 tablety pohybuje mezi 1-6Kč. I když je teoreticky možné, že najdete kvalitní tablety v ceně 0,5Kč / 1 tableta, osobně bych se raději držel doporučené ceny, která zajišťuje určitou kvalitu (i když samozřejmě ne vždycky na 100%). Také bych raději dal přednost známější značce.

Použití:

Berte 5-8 tablet 20-30minut před jídlem a zapijte minimálně 300ml vody.

Účinek bude stejný jako u vlákniny v prášku: budete mít pocit sytosti ještě před jídlem, tím pádem sníte menší porci.

Navíc komplexnost vlákniny samotné zajistí vyrovnanou glykemickou křivku a udrží pocit sytosti

z jídla velmi dlouho.

2) Multivitamínové tablety

Potřeba doplnit vitamíny je zde evidentní: běžně přijímáme vitamíny v potravě – když snížíme množství potravy, snížíme také množství vitamínů.

Samozřejmě můžete sáhnout ke klasickým syntetickým multivitamínům, které jsou především k prodeji v lékárně v ceně cca 5Kč za 1 dávku.

V konečném důsledku ale vyjdou na stejné peníze, možná i dráž, než když si koupíte přírodní vitamíny, v ceně 15-20Kč za dávku, neboť zatímco vstřebatelnost syntetických vitamínů je mezi 10-30%, u přírodních je zpravidla vstřebatelnost nad 80%.

Jednoduše řečeno, pokud si vezmete syntetickou multivitamínovou tabletku, kde je 100mg vitaminu C, Váš organismus je schopen zpracovat pouze 10-30mg.

3) Proteinový (=bílkovinný) doplněk stravy

”100% Whey Protein Extra Power…”

Co si představíte pod tímto názvem?

Mnoho lidí si představí nějaký preparát pro vzpěrače, který způsobuje zrychlený růst svalů.

Nehledě na to, co se píše na obalech, je ‘‘Whey protein‘‘ pouhé označení pro kvalitní syrovátkovou bílkovinu, se kterou můžete tělu vynahradit snížené množství bílkovin při dodržování Plánu.

Na internetu i v kamenných obchodech často najdete plechovky s nápisem ‘‘whey protein‘‘, na kterých se Vám výrobce snaží namluvit, že když to budete konzumovat, budou Vám růst svaly samy od sebe. To je samozřejmě nesmysl. Přesto je,,whey protein‘‘ dobrá, neškodná věc.

Až si tedy budete vybírat svůj proteinový doplněk stravy, nejlepší bude si nechat poradit v lékárně nebo od někoho, kdo tomu rozumí, a zdůraznit, že chcete proteiny jen jako doplnění stravy, NE jako prostředek pro růst svalů bez práce.

Rozhodně vyhledejte takový proteinový doplněk stravy, který bude obsahovat všechny tzv. esenciální aminokyseliny, čili ty, které si náš organismus nedokáže vytvořit sám. Jsou to: fenylalanin, lysin, tryptofan, methionin, valin, isoleucin, threonin a leucin.

Vyhněte se takovým preparátům, které mají v sobě další přidané látky pro ‘‘rychlý růst svalů‘‘.

Nový, upravený jídelníček s Klíčovou složkou stravy b):

JÍDLO CHOD KALORIE Bílkoviny/tuky/sachar.
(v gramech)
Snídaně: müsli + mléko 150kcal 6,4 / 3,2 / 29,7
Svačinka: ovocný jogurt  (150g) 118kcal 4,5 / 5,25 / 20,4
Oběd: 5-8 vlákninových tablet zapít 300ml vody 0kcal   0 / 0 / 0
Multivitamínový doplněk 0kcal   0 / 0 / 0
+ 70% původní porce
105g kuřecího masa 174kcal 17,85 / 10,08 / 0
(smažený řízek)
140g brambor 98kcal 2,1 / 0,105 / 15,54
14 g (=16ml)vstřebaného 98kcal 0 / 14 / 0
oleje do brambor
2. svačinka: kobliha 221kcal 2,7 / 7,5 / 31,2
Večeře: 5-8 vlákninových tablet zapít 300ml vody 0kcal   0 / 0 / 0
*20g proteinového přípravku rozmíchat ve vodě 67,4kcal   16,6 / 0,7 / 1,4
+ 50% původní porce
Vajíčková omeleta, plátek 205kcal   8,36 / 12,82 / 11,25
pšeničného chleba, hořčice
+ pitný režim: (počítám jak kávu 400kcal 0 / 0 / 83
-1 šálek kávy s mlékem a cukrem
150ml = 83kcal-, tak další nápoje)
Celkem Nyní 1531,4kcal   58,51 / 53,65 / 192
Původně Celkem 1828kcal 58,82 / 76,14 / 209
Ušetřeno kalorií Celkem 296,6kcal

*samozřejmě záleží na přípravku, který si vyberete. Snažte se denně navýšit množství bílkovin o 15-20g.

Nakonec by tedy byly ve Vašem jídelníčku jediné 3 úpravy:

Za prvé: zapít několik vlákninových tabletek před obědem a před večeří.

Za druhé: během dne (např. při obědě) dodat tělu vitamíny navíc.

Za třetí: před nebo po večeři doplnit bílkoviny pomocí bílkovinného přípravku.

Pouhé tyto úpravy tedy způsobí, že ušetříte den co den 296kcal.

Možná nevýhoda způsobu b):

I když jsou vlákninové tablety naprosto neškodné, mám trochu obavu, že by lidé mohli mít špatný pocit z polykání tolika tablet každý den.

Co se týče tablet, je třeba rozlišovat mezi léčivy a doplňky stravy.

Léčivum je například aspirin. Je samozřejmé, že by u aspirinu mohlo snadno dojít k předávkování a mohla by následovat otrava, příp. smrt.

Zato doplňky stravy jsou zpravidla charakteristické tím, že se jich člověk velmi těžko předávkuje. Pokud si dáte například místo 60mg vitaminu C (=doporučená denní dávka), 10 000mg, ten nejpesimističtější doktor by Vám řekl, že dostanete průjem, doktor optimista by řekl, že se nejspíš nic nestane, protože vitamín C je ve vodě rozpustný a přebytky se vyloučí.

(Výjimkou jsou některé kovy, jako například železo – u těch je lepší držet se přísně doporučených denní dávek.)

U vlákniny je to ten samý případ, jako u vitaminu C – na většině vlákninových tabletek najdete doporučení max. 12 tablet denně. Nicméně mám vyzkoušené, že jich můžete sníst bezpečně 20 – 40 a to nejhorší, co Vás může potkat, jsou chvilkové střevní problémy.

Tím samozřejmě nikoho nenabádám, aby to dělal, jen Vás chci ujistit, že vlákninové tablety jsou opravdu neškodné. Kromě toho má vláknina spousty dalších pozitivních vlivů na zdraví.

KROK číslo 2 optimalizace stravy(přibližně): -100kcal

KROK číslo 3 přidání Klíčové složky stravy b): -296kcal

Denní příjem energie snížen o: 396kcal

Pokud jste se už také někdy pokoušeli hubnout pomocí drastických diet, určitě už poznáváte, proč je tento postup tak výjimečný:

-nemusíte měnit, co jíte,

-nemusíte hladovět, nemusíte omezovat své porce – to, že sníte jen 70% normální porce je přirozená reakce na pocit sytosti, který získáte 5-8 vlákninovými tabletami,

-nemusíte brát žádné chemické přípravky, o kterých ani pořádně nevíte, jak fungují

-nemusíte si hlídat každé sousto, které vložíte do úst (jídelníček je hodně shovívavý, když se podíváte na ovocný jogurt nebo koblihu s 221 kaloriemi)

Ani od možnosti b) nečekejte zázraky. Lze předpokládat, že budete opět hubnout tempem 0,5-2kg za měsíc.

Výhoda možnosti b) oproti a) je snazší proveditelnost – lépe z ní uděláte svůj zvyk.

Jednoduše řečeno: jediné, co musíte udělat pro dosažení Vaší ideální váhy, je udělat z těchto drobných změn svůj zvyk.

Protože jakmile budete mít zvyk hubnout 0,5-2kg za měsíc, o kterém ani nebudete přemýšlet, je jen otázka času, kdy se dostanete na Vaši ideální váhu.

Zítra se podíváme na možnost c) – z určitého pohledu nejlepší z možností. Ale to posoudíte sami.